Ahir a la tarda varem tenir la primera conferència de punt i a pART. Organitzada per LlemenART. Col·lectiu d’artistes de la Vall.
En aquesta primera xerrada en Lluís Pradas Amat ens va “il·luminar” sobre “il cenacolo” de Leonardo da Vinci. I, justament, va començar la xerrada parlant de la il·luminació del quadre... després d’agrair la presència de totes les persones assistents.
Ens va parlar de qui era Leonardo. Quina va ser la seva vida i influència en les diferents corts a les que va servir. P ex: durant una època Leonardo va viure a la cort de Milà perquè el dux Ludovico Sforza sempre estava en guerres i ell volia fabricar màquines de guerra.
Alhora que ens anava parlant de Leonardo i de la seva obra ens va anar introduint diferent bibliografia relacionada. Entre aquesta bibliografia va esmentar alguns dels llibres que ell ha escrit: Jules de Chartres : "Pandora" ; o Mandylion : la custodia sagrada .
Pel que fa al “il cenacolo”, mica en mica, va anar apuntant cada un dels elements del quadre i el motiu pel qual ell creu que Leonardo els va disposar tal i com ho va fer. P ex: el fet que estiguin col·locats en triades harmòniques es deu a que representen els tres elements que es debatien a l’obra “el banquet” de Plató: amor, bellesa i veritat.
O p ex: que en la part més il·luminada del quadre hi hagi Mateo, Judes i Simó sembla indicar que Leonardo volia explicar que era la part filosòfica del moment. Doncs Mateo apareix amb la cara de Marsillio Ficcino representant de l’escola neoplatònica de Florència de l època; Judes Tadeo semblaria el mateix Leonardo envellit; i Simó estaria representat amb la cara del bust de Plató.
Al final de la seva exposició hi ha hagut torn obert de paraules i s’ha generat conversa. Fet molt estimulant.
Amb en Lluís hem après a “llegir” aquesta obra i ens ha fet gaudir una bona estona. Ell forma part del col·lectiu LlemenArt i és un dels promotors d’aquestes xerrades al voltant de l’ART. Esperem que altres membres del col·lectiu s’animin a fer el mateix i així puguem comptar amb moltes més d’aquestes bones estones!